Czym jest jałowy bieg? W jaki sposób go używać?
Bieg jałowy silnika — praca silnika
Tak jak już zostało wspomniane, bieg jałowy określa się jako popularną jazdę na luzie, czyli bez wrzuconego biegu. Aby włączyć bieg jałowy, powinno się ustawić gałkę zmiany biegów do pozycji luz. Wówczas nastąpi utrzymywanie silnika w najniższych możliwych obrotach, przy czym nie zgaśnie on z uwagi na odpowiednią regulację dopływu mieszanki paliwowej do cylindrów.
Obroty
Obroty, jakie powinno się zaobserwować, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, oscylują w granicach 700-900. Otóż taki zakres obrotów, pozwala silnikowi pokonać wszystkie opory wewnętrzne. Warto też mieć na uwadzę, że obroty mogą się nieco różnić w zależności od rodzaju silnika.
Jazdy na luzie nie można także mylić z hamowaniem silnikiem. Jest to alternatywa dla jazdy na biegu jałowym, aczkolwiek nieco się różni. Polega ona na jeździe samochodem z włączonym biegiem, lecz bez wciskania pedału gazu, czy sprzęgła. Pojazd pod oporem obrotów będzie wytracał prędkość, co określa się hamowaniem silnikiem. Jest to bardzo bezpieczna i ekonomiczna technika jazdy.
Jazda na biegu jałowym
Jeżeli chodzi o bieg jałowy, krąży wokół niego wiele mitów. Choć nie poleca się już takiej techniki jazdy, część kierowców, nadal chętnie ją stosuje. Czasami jednak korzystanie z jazdy na biegu jałowym może być przydatne. Istotna wówczas jest bieżąca sytuacja na drodze i warunki.
Warto jednak wiedzieć, że jazda na biegu jałowym może być bardzo niebezpieczna. Szczególnie wtedy, gdy jedziemy na luzie, a nagle zajdzie potrzeba gwałtownego przyspieszenia. Wówczas, czas reakcji, z uwzględnieniem wrzucenia odpowiedniego przełożenia jest kluczowy i nierzadko zabraknie czasu na zrobienie czegokolwiek w sytuacji niebezpiecznej. Jazda z użyciem biegu jałowego odbija się również na częściach eksploatacyjnych samochodu, jak tarcze hamulcowe, czy klocki — te szybciej się zużywają.
Ekonomiczność jest tą kwestią, przez którą wielu kierujących decyduje się na jazdę z użyciem biegu jałowego. Otóż z racji postępującej technologii, już od jakiegoś czasu w silnikach montowane są elektrycznie sterowane wtryski paliwa, jak i rozmaite sterowniki silnika, które odpowiadają w dużej mierze za dopływ paliwa. Te odcinają dopływ paliwa, wtedy, gdy stosuje się technikę hamowania silnikiem.
O ile jazda na luzie była ekonomiczna i wpływała na stopień zużycia paliwa w przypadku starszego modelu auta, tak aktualnie się to zmieniło.
Obroty na biegu jałowym — co warto wiedzieć
Poza już przedstawionymi informacjami odnoszącymi się do tego, jak powinny wyglądać obroty biegu jałowego, warto przyswoić jeszcze kilka kwestii. Pierwszą jest to, że gdy wrzucimy jałowy bieg, przy zimnym silniku, to wolne obroty oscylować mogą nawet powyżej 1000. Dzieje się tak, za sprawą pracy rozgrzewania silnika. Obroty po wrzuceniu biegu jałowego spadną, kiedy silnik uzyska właściwą temperaturę do pracy. Prędkość obrotowa silnika w samochodzie się ustabilizuje.
Kolejną z nich jest fakt, że bieg jałowy i niskie obroty silnika, przydatne są podczas diagnostyki pojazdu. Otóż prowadzenie auta, na tak niskich obrotach wpływa na to, że można dokładnie kontrolować pracę silnika.
Czasami może być ona, nie równa, co wskazywać będzie na awarię. Gdy zauważyć da się zbyt wysokie obroty, również może to wskazywać na usterkę. Niepokojące mogą być drgania, gdy wrzucimy bieg jałowy. Wyszczególnić też można szarpnięcia, czy wahania wskazówki obrotomierza. Wszelkie sytuacje, jak podane należy zgłosić do mechanika.
Podsumowanie
Skoro wiesz już, czym jest bieg jałowy silnika i czy warto jeździć z jego użyciem, zaczniesz, lub nadal będziesz stosować tę opcję podczas podróżowania? Okazuje się, że taka forma jazdy ma wiele niedociągnięć, na które warto uważać. Szczególną uwagę należy zwrócić na bezpieczeństwo. Czasami klasyczne hamowanie silnikiem jest lepszym rozwiązaniem jak bieg jałowy!