Egzamin praktyczny kategoria c - wszystko, co musisz wiedzieć
Prawo jazdy kategorii C i egzamin na placu manewrowym
Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii C składa się z dwóch etapów. Pierwszym z nich jest zaliczenie wszystkich manewrów na placu manewrowym. By zaliczyć tę część egzaminu, należy wykonać poprawnie 4 zadania. Do obowiązkowych należą dwa:
- Przygotowanie się do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
- Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu.
Jak zabrać się za zadanie pierwsze? Komputer losowo wybierze, które elementy musi sprawdzić osoba egzaminowana. Wśród możliwości widnieje:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania „STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych.
Po wylosowaniu osoba egzaminowana musi zademonstrować egzaminatorowi, w jaki sposób wykona sprawdzenie i przygotuje się do jazdy.
- Włącz konkretne światła wewnątrz samochodu.
- Upewnij się, że na desce rozdzielczej zapaliła się odpowiednia kontrolka. Dopiero teraz możesz wyjść z samochodu.
- Sprawdź, czy światła działają i wskaż egzaminatorowi ich lokalizację.
- Następnie przygotuj się do jazdy. Ustaw odpowiednio fotel, zagłówek, a jeśli jest taka potrzeba także kierownicę. Ustaw wszystkie lusterka tak, byś miał pełną widoczność co dzieje się wokół pojazdu. Zapnij prawidłowo pasy bezpieczeństwa i na sam koniec upewnij się, że drzwi są zamknięte.
Wstępna część egzaminu państwowego jest już za Tobą. Prócz tego, spośród wymienionych poniżej, losowo wybiera się kolejne dwa zadania. Należą do nich:
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
- Parkowanie skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem.
- Parkowanie równoległe – wjazd tyłem, wyjazd przodem.
- Parkowanie prostopadłe – wjazd tyłem wyjazd przodem.
- Parkowanie prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem.
Omówmy teraz każde z nich.
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Wystarczy zastosować się do następujących kroków:
- Rusz powoli używając pedału gazu i wjedź na wzniesienie, tak by wszystkie koła były na odpowiednim stanowisku.
- Zatrzymaj się tam, gdzie wskaże egzaminator, a następnie zaciągnij hamulec, postojowy (ręczny). Teraz ważny jest spokój i precyzja. Odetchnij głęboko i wykonaj dalsze kroki.
- Wciśnij sprzęgło i włącz I bieg. Następnie przygotuj się do zwolnienia hamulca, a prawą nogę przygotuj do naciśnięcia gazu.
- Rusz płynnie, wciskając najpierw delikatnie gaz, a następnie zwolnij hamulec (płynne ruszenie to inaczej łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika).
Wydaje się proste, prawda? I takie jest, wystarczy tylko w siebie uwierzyć, zminimalizować stres i nie dopuścić do kilku zabronionych sytuacji, które momentalnie zakończą egzamin z wynikiem negatywnym.
Przy tym zadaniu kategorycznie nie wolno:
- Zatrzymać się w odległości większej niż 1 metr od linii ograniczającej pas ruchu.
- Najeżdżać na widoczne na jezdni linie kołem pojazdu.
- Potrącić ani najechać pachołka bądź tyczki.
Parkowanie skośne, wjazd przodem - wyjazd tyłem
Samo parkowanie jest dość oczywiste, ale tu także obowiązują pewne zakaz. Nie można m.in.
- Potrącić pachołków.
- Wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu – obszar wjazdu wynosi 7,5 m od stanowiska.
- Najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linie wyznaczającą stanowisko.
- Nie włączyć kierunkowskazów przy wjeździe i wyjeździe.
Parkowanie prostopadłe – wjazd tyłem wyjazd przodem
Co w tym wypadku zdyskwalifikuje nasze marzenia na prawo jazdy?
Kategorycznie nie wolno:
- Potrącić pachołków.
- Wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu. Obszar wjazdu wynosi 12 m od stanowiska.
- Najechać kołem bądź wyjechać obrysem (szerokością) pojazdu nad linie wyznaczającą stanowisko.
- Nie włączyć kierunkowskazów przy wjeździe i wyjeździe.
Parkowanie prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem
Panują dokładnie te same zasady co przy parkowaniu prostopadłym - wjazd tyłem wyjazd przodem tj.:
Kategorycznie nie wolno:
- Wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu. Obszar wjazdu wynosi 12 m od stanowiska.
- Najechać kołem bądź wyjechać obrysem linii ograniczających stanowisko, potrącić pachołów.
- Nie włączyć kierunkowskazów przy wjeździe i wyjeździe.
Parkowanie równoległe – wjazd tyłem wyjazd przodem
W tym wypadku główna część zasad i obostrzeń nie ulega zmianie.
Kategorycznie nie wolno:
- Najechać kołem na krawężnik.
- Potrącić pachołków.
- Nie włączyć kierunkowskazów przy wjeździe i wyjeździe.
- Naruszyć linii ograniczających stanowisko
Po zakończeniu zadań na placu manewrowym pora przenieść się na jezdnię.
Prawo jazdy kategorii C i zadania jazdy w ruchu drogowym
Do zadań jakie czekają na nas w ruchu drogowym, należą:
- Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
- Jazda drogami niewyznaczonych pasów ruchu posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
- Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu.
- Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu.
- Przejazd przez skrzyżowania równorzędne, oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, z sygnalizacją świetlną, dwupoziomowe.
- Przejazd przez przejścia dla pieszych.
- Przejazd przez torowisko tramwajowe.
- Przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego.
- Zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania na skrzyżowaniu.
- Płynna jazda pasem ruchu do przodu.
- Manewry z uwzględnieniem zmiany kierunku jazdy.
- Płynne włączanie się do ruchu drogowego i płynne poruszanie się w ruchu drogowym.
Osoba egzaminowana widząc listę poszczególnych zadań i możliwości, zapewne będzie czuła obawy i niepokój. To całkiem normalne, jednak nie ma co panikować! Egzamin państwowy to czysta formalność. Podczas kursu na prawo jazdy wykonywaliśmy wszystkie powyższe manewry bez najmniejszego problemu, więc dlaczego teraz miałoby być inaczej?
Pamiętaj jednak, by ponad wszystko być skupionym. Stres albo niezbyt miłe obycie egzaminatora może spowodować, że staniemy się mniej czujni i popełnimy błędy, które zakończą egzamin. Nie dopuśćmy do tego. Oto kilka rad dla osób podchodzących do egzaminu praktycznego:
- Wyśpij się dzień przed egzaminem. Nie ma nic gorszego niż słaba koncentracja po nieprzespanej nocy.
- Ubierz się wygodnie. To nie wybieg ani rewia mody (w przypadku Pań może warto rozważyć rezygnację z wysokich obcasów tego dnia). Nie zapominaj jednak, że to egzamin państwowy i nie wypada przyjść całkiem "na luzie" np. w dresie.
- Słuchaj uważnie, co mówi egzaminator. Jeśli niedosłyszałeś polecenia, nie bój się poprosić, by je powtórzył.
- Nie sugeruj się innymi! To, że Twój znajomy zdał za pierwszym razem, nie oznacza, że jeśli Ty zdasz za drugim, będziesz gorszy. Czasami w tej kwestii ma wiele do powiedzenia szczęście i inne okoliczności.
- Nie zakładaj od razu, że Ci się nie uda! Pesymizm nie jest tu wskazany. Nawet jeśli egzaminator nie zaliczy Ci egzaminu, nie poddawaj się. Walcz do końca i dąż do tego, by zdobyć upragnione prawo jazdy - nawet jeśli miałoby to być za dziesiątym razem!