Blog

Pierwsze auto do KJS

Redaktor

Niedawno zdałeś prawo jazdy i już myślisz o rajdach? To zupełnie normalne, że każdy młody kierowca chce się ścigać. Najważniejsze jest, żeby nie robić tego na drogach publicznych! Twoją pasją są wyścigi? Możesz spróbować swoich sił w Konkursowej Jeździe Samochodem. Być może poniżej znajdziesz jedną z niepozornych maszyn, która pozwoli Ci rozwinąć skrzydła mimo niewielkiego budżetu.

Tanie auta na KJS - jaki samochód wybrać?

NIewątpliwym plusem tego typu wyścigów jest fakt, że Twoja maszyna nie musi być potworem o wielu setkach koni mocy, na którego wydasz oszczędności całego życia. Kwota nie przekraczająca 10 tys złotych powinna bez problemu wystarczyć na Twój pierwszy bolid.

audi 80 na kjs

Co konkretnie wybrać? Oto kilka propozycji nienadszarpujących zbytnio budżetu.

BMW seria 3 e36 Compact

Samochód o wdzięcznej ksywie kompot, które można kupić już za 2-3 tysiące złotych w stanie "gruz",  warto dołożyć do 5 tysięcy i mieć e36 w lepszym stanie i bez rdzy.

Moc e36:

  • dla benzynowego dostępne różne warianty: od 102 KM 75 kW do 170 KM 125 kW,
  • dla diesla: 90 KM 66 kW.

Wymiary zewnętrzne e36:

  • długość: 4210 mm,
  • szerokość: 1698 mm,
  • wysokość: 1393 mm,
  • rozstaw osi: 2700 mm,
  • prześwit: 125 mm,

Do potrzeb KJS spokojnie wystarczą silniki o niższej mocy. Bardziej chodzi tutaj o płynne pokonywanie zakrętów niż czystą prędkość. Zdecydowanie najmocniejszy z przytoczonych samochodów. BMką zaczynał Emil Leszczyński. I tą nietypową dla rajów marką dwukrotnie zajął czwarte miejsce w 2009 roku.

Renault Clio I

Te samochody są tanie i niezniszczalne, już poniżej 2 tysięcy złotych znajdziesz Clio I z silnikiem benzynowym.

Moc Clio I:

  • dla benzynowego: bardzo różne warianty, choć wystarczy np. 90 KM 66 kW,
  • dla diesla: 64 KM 47 kW.

Wymiary zewnętrzne Clio I:

  • długość: 3712 mm,
  • szerokość: 1641 mm,
  • wysokość: 1365 mm,
  • rozstaw osi: 2472 mm,
  • rozstaw kół - przód: 1402 mm,
  • rozstaw kół - tył: 1351 mm.

Stosunkowo mała moc diesla może wydawać się śmieszna. Zupełnie jednak wystarczy dla początkującego amatora rajdów. Zdecydowanie polecamy tutaj silniki benzynowe. Do Clio wsiadał Tomasz Gryc, zdobywca 4 tytułów mistrzowskich Polski w 2011 i mistrza w 2014.

Citroen Saxo

Tutaj najlepszym rozwiązaniem byłaby wersja VTS, jednak będzie ona stosunkowo droga, cena może wynosić nawet 10 tysięcy złotych. Bardziej cywilne egzemplarze kupisz za 3-4 tysiące.

Moc Saxo:

  • dla benzynowego: różne warianty, ale jak poprzednio wystarczy rzędu 88 KM 65 kW,
  • dla diesla: 57 KM 42 kW.

Wymiary zewnętrzne Saxo:

  • długość: 3718 mm,
  • szerokość: 1595 mm,
  • wysokość: 1360 mm,
  • rozstaw osi: 2385 mm,
  • rozstaw kół - przód: 1381 mm,
  • rozstaw kół - tył: 1301 mm,
  • zwis przedni: 748 mm,
  • zwis tylny: 585 mm.

Podobnie jak w przypadku Clio nie potrzebuje rozwijać zawrotnych prędkości. W Saxo zaczynał Sébastien Loeb, zwycięzca 78 rajdów, w tym aż sześciokrotny w 2004 roku, dominator każdego rodzaju nawierzchni.

FIAT SEICENTO

Jako alternatywę dla sejka można kupić tańsze cinquecento, samochód o identycznej konstrukcji i tych samych silnikach. Polecamy wersję 1.1 sporting, którą można kupić od 2-3 tysięcy.

Moc Seicento:

  • dla benzynowego: 39 KM 29 kW lub 55 KM 40 kW,
  • dla diesla: 55 KM 40 kW.

Wymiary zewnętrzne Seicento:

  • długość: 3319 mm,
  • szerokość: 1508 mm,
  • wysokość: 1440 mm,
  • rozstaw osi: 2200 mm,
  • rozstaw kół - przód: 1277 mm,
  • rozstaw kół - tył: 1275 mm,
  • zwis przedni: 619 mm,
  • zwis tylny: 500 mm.

Tak, tak, to nie żart. Małe, zwrotne, niezbyt mocne. W sam raz na początek. Seicentem startował chociażby Kajetan Kajetanowicz w 2002 i 2003 roku. A teraz proszę - trzykrotny rajdowy mistrz Europy, czterokrotny rajdowy mistrz Polski, trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski.

HONDA CIVIC VI HATCHBACK

Zdeycodowanie najdroższe z tego zestawienia, modele z silnikami Vtec osiągają zawrotne sumy nawet kilkunastu tysięcy złotych. W KJS spokojnie wystarczy podstawowe 1.4 16v.

Moc Civic VI:

  • dla benzynowego dostępne różne warianty: od 75 KM 55 kW do 170 KM 125 kW,
  • dla diesla: 86 KM 63 kW lub 105 KM 77 kW (TD).

Wymiary zewnętrzne Civic VI:

  • długość: 4180 mm,
  • szerokość: 1695 mm,
  • wysokość: 1375 mm,
  • rozstaw osi: 2620 mm,
  • rozstaw kół - przód: 1475 mm,
  • rozstaw kół - tył: 1475 mm,
  • prześwit: 150 mm.

Na koniec druga opcja dla wolących jednak nieco mocniejsze maszyny. Najszybszy diesel na dzielni. Civiciem, choć może nieco młodszym, woził się chociażby Bartłomiej Mirecki.

Co dalej?

Dobrze, mamy już zakupiony nasz krążownik szos i… no właśnie, co teraz? Przede wszystkim należy zadbać o rajdowe przystosowanie naszego samochodu. Niezbędne są m. in. fotele kubełkowe, czteropunktowe pasy oraz klatka bezpieczeństwa. Gdzie takie cuda znaleźć?

https://inter-rally.pl/ wyposaży Cię we wszystkie części niezbędne do rozpoczęcia Twojej własnej przygody z KJS. W ofercie sklepu znajdziesz m. in.:

  • kaski - zamknięte i otwarte, łącznie ponad 300 produktów,
  • profesjonalne rękawice - zapewniają pewny chwyt i ochronę dłoni, prawie 400 produktów,
  • kombinezony - z homologacją FIA, ponad 200 produktów,
  • pasy rajdowe - z homologacją FIA, prawie 200 produktów,
  • fotele rajdowe - z homologacją FIA, niemal 100 produktów,
  • kierownice rajdowe - najlepsza jakość i dopasowanie do potrzeb kierowcy, ponad 100 produktów.

kask do offroadu z goglami

Podsumowanie

Jeśli zawsze chciałeś przekonać się, jak to jest wziąć udział w rajdzie, ale przeraża Cię myśl o kosztach takiego przedsięwzięcia, te kilka ukazanych opcji być może ukaże, że nie jest to aż tak drogie jak sądziłeś.

Tak więc przygotuj auto, złap kolegę - pilota i, zapoznawszy się z regulaminem rajdów, zapisz się na amatorski rajd. Spełnienie marzeń jest tuż za progiem.

(5/5), głosów: 1
Ocena strony
« powrót