Blog

Piktogram

Poradnik przewożenia aut na lawecie

Redaktor

Z lawetą najczęściej spotykamy się kiedy nasz samochód dopadnie nagła awaria. W takich przypadkach organizujemy pomoc drogową, która pomoże nam przetransportować samochód do mechanika lub do wybranego miejsca. Zależy nam aby usługa była niedroga, realizacja zlecenia sprawna a podejście firmy kompetentne i rzetelne. Jak powinien wyglądać profesjonalny transport auta na lawecie i o czym pamiętać? O tym wszystkim przeczytasz niżej.

Co mówią przepisy?

Laweta to inaczej auto lub przyczepa przeznaczona do transportu innych pojazdów. Jeśli jesteś kierowcą z prawem jazdy kat. B, nie potrzebujesz dodatkowych uprawnień do przewozu samochodów - jest jeden warunek, auto-laweta musi posiadać dopuszczalną masę całkowitą do 3,5 tony. Pojazdy o wadze większej, wymagają posiadania prawa jazdy kat. B+E. Prawnie uregulowane w kwestii przewozu pojazdów na lawecie jest również ograniczenie rzeczywistej masy przyczepy wraz z obciążeniem, w żadnym wypadku nie może być większa od masy pojazdu ciągnącego.

Polskie prawo określa również przepisy, co do ograniczenia prędkości jazdy auto-lawetą, które poza terenem zabudowanym wynoszą:

  • 70 km/h dla dróg jednojezdniowych,
  • 80 km/h dla dróg dwujezdniowych, ekspresowych oraz autostrad.

Mocowanie i zabezpieczenie auta na lawecie

"Załadunek samochodu na lawetę nie jest sprawą prostą. Jeżeli nie zatrudniliśmy całej ekipy wykonującej usługę, najrozsądniej będzie poprosić aby ktoś nam pomógł. W pierwszej kolejności powinniśmy dociążyć lawetę z przodu, najeżdżamy zatem na nią pojazdem tą stroną, gdzie umiejscowiony jest silnik. Najlepiej aby 10% obciążenia spoczywało na haku lawety. Pojazd powinien zostać zamocowany symetrycznie względem pionowej i poziomej osi platformy załadunkowej." 

Samochód zabezpieczamy według specjalnie przeznaczonych do takich działań pasów mocujących, którymi stabilnie przypinamy koła do platformy. W ten sposób powinniśmy unieruchomić trzy z nich. Dla większej pewności należy zablokować wszystkie cztery koła.

Wyróżniamy dwie główne zasady mocowania:

  1. Dwupunktowa - pas lawetowy zamocowany jest do platformy w 2 miejscach.
  2. Trzypunktowa - pas lawetowy jest przytwierdzony w 3 miejscach.

Każdy profesjonalista działający w tej branży dokładnie wie, że istnieje wiele metod opasania pasa na samym kole oraz różne rodzaje pasów lawetowych. Wszystkie z wybranych metod wymagają odpowiedniego sprawdzenia pod kątem przetarć, ewentualnych zniszczeń i uszkodzeń.

Doświadczona i kompetentna osoba zajmie się odpowiednim wyregulowaniem pasów zabezpieczających i w odpowiedni sposób zabezpieczy przewożony pojazd. Podejmowanie takich działań na własną rękę, bez odpowiedniej wiedzy i praktyki może przynieść fatalne w skutkach efekty podjętych działań i nie tylko narazić samochód na zniszczenie ale również spowodować niebezpieczną sytuację na drodze.

 

Jaką lawetę wybrać

Do przewożenia pojazdu, właściciel ma do wyboru dwa typy lawety. Jedną z nich jest tak zwana “szwajcarka, która charakteryzuje się symetrycznym usytuowaniem kół - nie wychodzą one poza obrys samochodu. Jest to spore ułatwienie podczas jazdy w tunelach czy wąskich drogach. Natomiast wadą takiego rozwiązania konstrukcyjnego jest fakt, że laweta jest wyższa, co przy załadunku zmniejsza jej stabilność i komfort prowadzenia pojazdu. Drugi typ to standardowa i najczęściej spotykana laweta zwykła z kołami z boku. Jest to dużo stabilniejsza i bezpieczniejsza opcja transportu. Charakteryzuje się nisko położonym środkiem ciężkości, dzięki czemu w znacznym stopniu zyskuje na stabilności i komforcie jazdy.

Dobór haka holowniczego

Kolejną niezwykle istotną kwestią jest dobór haka holowniczego. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na jego podstawowe parametry - maksymalny uciąg i obciążenie pionowe. Maksymalny uciąg wskazuje najwyższą możliwą wagę ciągniętej przyczepy, natomiast maksymalne obciążenie pionowe to wartość, którą ustala producent samochodu na podstawie wielkości oraz rodzaju tylnego zawieszenia. Parametry te znaleźć można na tabliczce znamionowej. Na rynku dostępne są modele wpinane oraz chowane. Główne ich zalety to szybki montaż i demontaż.

Zaczep przykręcany na dwie lub cztery śruby to zdecydowanie opcja najtańsza. Istnieje jednak ewentualność, że ten rodzaj haka może zasłonić tablice rejestracyjną w niektórych samochodach, co z kolei jest całkowicie niezgodne z polskimi przepisami ruchu drogowego. Zastosowanie haka holowniczego łączy w sobie wytrzymałość zaczepu przykręcanego oraz możliwość szybkiego wypięcia kuli. Odpowiednio zastosowane rozwiązanie zapewnia zapewnia komfort i precyzję użytkowania.

Ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne wskazane jest skorzystanie ze specjalnych punktów mechanicznych w celu mocowania haka holowniczego. Bez odpowiedniego doświadczenia i wiedzy na ten temat nie jesteśmy w stanie zrobić tego dobrze nawet jeżeli do zestawu dołączona jest instrukcja obsługi.

 

Od czego zależy cena transportu

Ceny transportu auta na lawecie różnią się w zależności od wybranej firmy przewozowej, trasy, rodzaju, wagi i wielkości przewożonego pojazdu. Najważniejszą kwestią jest jednak znalezienie odpowiedniej firmy, która zrobi to profesjonalnie i korzystnej cenie. Najczęściej spotykane ceny transportu w Polsce to około 400 zł na trasie do 300km, średnia stawka za km to ok. 1,4 do 1,7 zł za kilometr, takie zlecenia to koszt ok. 600-900 zł.

 

Jak znaleźć dobrą pomoc drogową

Informacji poszukaj w internecie lub popytaj znajomych. Zapoznając się z opiniami innych osób, dużo bardziej prawdopodobne, że znajdziesz specjalistów, na których się nie zawiedziesz zarówno pod względem jakości usług jak i ceny. Pamiętaj jednak, by szukać pomocy w firmach działających na konkretnym obszarze gdzie aktualnie się znajdujesz, unikniesz w ten sposób dodatkowych kosztów i szybciej znajdziesz to co Cię interesuje.

Transport samochodu lawetą to na pozór zadanie proste, w efekcie okazuje się jednak, że wymagające sporo uwagi. Zlecenie najlepiej powierzyć firmie z długim doświadczeniem i profesjonalnym podejściem do klienta. W ten sposób unikniemy niespodzianek i niepożądanych uszkodzeń pojazdu.

(0/5), głosów: 0
Ocena strony
« powrót