Przyciemnianie szyb a prawo polskie
Przyciemnianie szyb stało się popularne. Nie wszyscy miłośnicy zaciemnionego wnętrza samochodu zdają sobie jednak sprawę, że takie zabiegi obłożone są obostrzeniami. Decydując się na taką operację należy pamiętać o kilku bardzo istotnych aspektach.
Przyciemnianie szyb przednich
Polskie prawo (Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia) określa dokładnie, jakie parametry, muszą spełniać szyby przednie i przednie boczne, by można było uznać samochód za sprawny. Współczynnik przepuszczania światła nie może być niższy niż 70%.
Obecnie niemal każda szyba na etapie produkcji jest wstępnie zaciemniana do poziomu 75 - 80 % jej przejrzystości. Oznacza to, że zaciemnienie szyb przednich i przednich bocznych o 30 procent może skutkować złamaniem prawa.
Co z innymi szybami?
Szyby za pierwszym rzędem fotelu nie są objęte przepisam. Nie ma znaczenia w jakim stopniu zostaną one przyciemnione, gdyż uznaje się, że nie ma to wpływu na pole widzenia kierowcy.
Po wykonanej usłudze warto jednak sprawdzić przejrzystość wszystkich szyb w samochodzie na stacji diagnostycznej wyposażonej w specjalny miernik lub w warsztacie dokonującym zabiegu.
Mandat karny za zbyt ciemne szyby
Poruszając się pojazdem, w którym przednie szyby są za bardzo przyciemnione, narażamy się na konsekwencje prawne. Zatrzymujący nas funkcjonariusz może zażądać od nas potwierdzenia legalności wykonania zabiegu przyciemniania szyb. Brak takiego dokumentu może skutkować otrzymaniem mandatu karnego w wysokości od 20 do 500 zł oraz odebraniem dowodu rejestracyjnego.
Dowód rejestracyjny zostanie nam zwrócony, gdy tylko pojazd będzie spełniał warunki techniczne, czyli po usunięciu zaciemnienia z szyb i doprowadzeniu ich do przejrzystości wymaganej przepisami prawa. Po demontażu koniecznie trzeba udać się do stacji kontroli pojazdów, by ta wydała stosowny dokument umożliwiający odbiór dowodu rejestracyjnego.
Legalne i bezpieczne przyciemnienie szyby w warsztacie
Gdy już zdecydowaliśmy się na przyciemnienie warto poświęcić trochę czasu i sprawdzić, czy dana firma wpisana jest do ogólnopolskiego rejestru firm zaciemniających szyby. Należy również upewnić się, czy folie zaciemniające spełniają wymogi homologacyjne potwierdzone atestem.
Po wykonaniu usługi od firmy powinniśmy otrzymać zaświadczenie potwierdzające legalność wykonanego zabiegu. Zaświadczenie nie jest dokumentem znormalizowanym. Usługodawcy mogą posiadać swojej unikalne wzory, jednak niektóre dane muszą się w nich pojawić. Są to:
- data instalacji
- właściciel pojazdu
- marka pojazdu
- nr nadwozia
- typ folii
- nr oznakowania: R43-OOXXX-ISiC - gdzie OOXXX to numer rejestru firmy świadczącej usługi.
Przykładem takiego warsztatu w Warszawie jest przyciemnianie.waw.pl
Samodzielny montaż folii
Możliwe jest również przyciemnienie we własnym zakresie. Wymaga to umiejętności, odpowiedniego sprzętu (opalarka, szpachelka do usuwania bąbli z miękką końcówką, nożyk do przycinania folii, środek odtłuszczający), folii z wymaganym atestem oraz cierpliwości. Zajęcie to jest bardzo czasochłonne przez co na samodzielnym montażu folii można zaoszczędzić kilkaset złotych. Folie są stosunkowo tanie, przez co wykonanie kilku prób nie spowoduje nadmiernego wzrostu kosztów.
Techniki przyciemniania szyb
Zaciemniać szyby można na dwa sposoby:
- metodą piecową,
- metodą foliową.
Metoda piecowa polega na pokryciu szkła tlenkami tytanu i umieszczeniu go w specjalnym piecu technologiczny. Warunki procesu są ściśle przestrzegane, aby osiągnąć jak najlepszy efekt. W trakcie wygrzewania szkło ulega metalizacji. W zależności od ilości tlenku tytanu można osiągnąć inne odcienie grafitu. Rozwiązanie to jest trwalsze, pozwalające uzyskać indywidualny efekt, ale też droższe i bardziej czasochłonne. Wymaga demontażu szyb co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Koszt przyciemniania piecowego wacha się od 1500 - 2000 zł. Jest to spory wydatek zwłaszcza, że trzeba brać pod uwagę koszty związane z demontażem i montażem szyby.
Foliowe przyciemnianie polega na pokryciu szyby wysokiej jakości folią. W odróżnieniu do piecowego zaciemniania wybór kolorów i odcieni jest dużo większy. Jest to metoda szybsza i tańsza dająca szereg innych korzyści:
- szkło pokryte folią stają się szkłem bezodłamkowym tzn. w przypadku rozbicia błona folii utrzymuje odłamki,
- ograniczone jest przenikanie światła ultrafioletowego do wnętrza pojazdu,
- folia odbija do 75 % całkowitej energii cieplnej, dlatego wnętrze samochodu nie nagrzewa się nadmiernie w lecie, co poprawia wydajność układów klimatyzacyjnych,
- ograniczenie efektu oślepienia promieniami słonecznymi.
Ceny za przyciemnienie szyb folią zaczynają się od 400 zł i zależą od ilości szyb i zastosowanych materiałów