Blog

Radar Iskra 1 - nie daj się naciągnąć na mandat

Redaktor

Pomiar prędkości ręcznymi miernikami prędkości nie od dziś budzi spore kontrowersje. Sądy wielokrotnie przychylały się do wniosków kierowców, że pomiar tego typu przyrządami jest niedokładny i niezgodny z prawem. Sprawdź, jak bronić się przed niesłusznie przyznanym mandatem.

Jak działa ręczny miernik prędkości Iskra 1?

Popularna "suszarka" to urządzenie rosyjskiej firmy Simicon. Budową zbliżone jest do pistoletu, przy czym zamiast lufy ma nadajnik i odbiornik mikrofal. Z drugiej strony na wyświetlaczu pokazuje się zmierzona prędkość.

W teorii funkcjonariusz dokonujący pomiarów, kieruje urządzenie w stronę nadjeżdżającego pojazdu i naciska przycisk. Procedura wydaje się być bajecznie prosta. Dlaczego więc stosowanie przez drogówkę tego typu radaru wywołuje takie kontrowersje?

Pomiar prędkości ręcznym radarem

Wymagania, jakie stawia polskie prawo przyrządom do pomiaru prędkości

W Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 17 lutego 2014 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych możemy wyczytać, jakie cechy powinien posiadać radar służący do pomiaru prędkości.

§ 5. 1. Konstrukcja i wykonanie przyrządu powinny zapewniać wskazanie pojazdu, którego prędkość została zmierzona.

2. Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, powinno być spełnione również w przypadku, gdy wykonuje się pomiar prędkości pojazdu jadącego w grupie pojazdów, lub w przypadku, gdy pojazd ten wymija, omija lub wyprzedza inny pojazd.

3. W przypadku niespełnienia wymagania, o którym mowa w ust. 1, przyrząd nie powinien wskazywać i rejestrować wyniku pomiaru prędkości.

Istotną cechą radaru Iskra 1 jest fakt, że nie daje on informacji, jakiego pojazdu dotyczy pomiar. Jest to mankament tego urządzenia, który powinien je zdyskredytować już lata temu. Policja nadal jednak używa tych przyrządów. Pod koniec roku 2016 w użyciu było 458 radarów typu Iskra 1.

Policjanci nie chcą używać przestarzałych przyrządów

Policyjni związkowcy już od dawna proszą Komendę Główną Policji o wycofanie z użytkowania wadliwych ręcznych mierników prędkości. Twierdzą, że są niedokładne i podatne na zakłócenia. Sami funkcjonariusze mają dość tłumaczenia się przed sądami i mediami z używania sprzętu, który nie powinien być dopuszczony do użytku. W odpowiedzi Komenda Główna przeprowadziła ekspertyzę, z której wynika, że radar Iskra 1 jest odporny na zakłócenia elektromagnetyczne przy stosowaniu się do zaleceń:

  • pomiar będzie wykonany w trybie pomiaru prędkości pojazdu zbliżającego się
  • pomiar będzie wykonany co najmniej 20 metrów od linii wysokiego napięcia.

Ponadto KG poinformowała, że funkcjonariusz dokonujący pomiaru ma mieć "bezwzględną pewność o trafnej ocenie wizualnej wyróżniającego się wyższą szybkością pojazdu". Nie podano jednak, jak taką pewność ma uzyskać policjant, skoro miernik nie wyszczególnia, któremu pojazdowi mierzy prędkość.

Funkcjonariusz w kurtce z napisem Policja

Niewłaściwe użytkowanie przyrządu przyczyną znacznych błędów

Często też warunki użytkowania przyrządu odbiegają od tych przewidzianych przez producenta. Wilgotność powietrza w trakcie pomiaru nie powinna przekraczać 90 %, co jesienią szczególnie rano i wieczorem często się zdarza. Również pomiary wykonane na łuku drogi, jak i pod zbyt dużym kątem, obarczone są dużym błędem.

Kolejnym argumentem przeciw jest to, że urządzenie wysyła zbyt szeroką wiązkę fal. W przypadku pomiaru auta samotnie sunącego po drodze, Iskra daje sobie radę. Problem zaczyna się, gdy samochód porusza się w grupie. Nie sposób stwierdzić, którego pojazdu dotyczy pomiar. Ponadto sam pomiar może być zawyżony nawet o 40 km/h.

Zostałeś zatrzymany za przekroczenie prędkości? Poproś o świadectwo legalizacji przyrządu

Podczas zatrzymania za przekroczenie prędkości powinniśmy poprosić o pokazanie świadectwa legalizacji radaru. Na dokumencie znajduje się informacje legalizacyjne, a wśród nich nazwa urządzenia. Jeżeli będzie to Iskra 1, nie kłóćmy się z policjantem na drodze o zasadność stosowania urządzenia. To nic nie da, a może nam przysporzyć dodatkowych problemów. Odmów przyjęcia mandatu i swoje racje przedstaw w sądzie. Taka sprawa jest z pewnością do wygrania.

Używanie miernika typu Iskra 1 jest nielegalne?

Sądy wielokrotnie orzekały w sprawie pomiarów wykonywanych tego typu urządzeniami. W 2013 roku Sąd Rejonowy w Sierpcu uznał przyznanie mandatu za przekroczenie prędkości, na podstawie pomiaru ręcznym miernikiem prędkości Iskra 1, jest niezgodne z prawem. Uzasadniając wyrok Sąd zauważył, że urządzenia zostały niewłaściwie zalegalizowane na terenie Polski.

Atrybuty sędziowskie

Sąd Rejonowy w Siemianowicach Śląskich w 2014 roku orzekł na korzyść kierowcy, który odmówił przyjęcia mandatu za przekroczenie prędkości. Sąd wydał wyrok na podstawie przytoczonego wcześniej Rozporządzenia Ministra Gospodarki. Stwierdził on, że ręczny miernik prędkości Iskra 1 nie spełnia wymagań metrologicznych przytoczonych w rozporządzeniu. W tym przypadku nie można było określić pojazdu, którego pomiar dotyczył.

Radary Iskra 1 są obecnie systematycznie wymieniane na urządzenia laserowe UltraLyte. Jednak i wokół nich pojawia się coraz więcej wątpliwości. W polskich sądach już toczą się sprawy związane z pomiarem prędkości nowymi przyrządami.

(5/5), głosów: 2
Ocena strony
« powrót