
Sposoby na zabezpieczenie lakieru samochodowego
Czym zabezpieczyć lakier samochodowy?
Jeśli zależy Ci na utrzymaniu karoserii w jak najlepszym stanie, zadbaj o jej zabezpieczenie najlepiej od razu po zakupie samochodu. Na rynku motoryzacyjnym dostępna jest cała gama preparatów przeznaczonych do ochrony powierzchni auta. Który z nich jest najlepszy?
Nakładanie powłok ochronnych, takich jak powłoki polimerowe, ceramiczne czy elastomerowe, jest jednym z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania lakieru samochodowego. Który z nich jest najlepszy? Jak zadbać o ochronę lakieru? Tego dowiesz się z tego artykułu. Przeczytaj koniecznie!
Folia transparentna
Folia PPF to zdecydowanie najskuteczniejsza metoda ochrony lakieru samochodowego, która dedykowana jest przede wszystkim nowym i luksusowym autom. Folia jest przeźroczysta, nadaje piękny połysk i podkreśla głębię koloru. Dodatkowo, folia wypełnia drobne niedoskonałości na powierzchni lakieru dając estetyczny efekt oraz długotrwałą ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. Ponadto powłoka folii jest gruba, dlatego nawet zarysowania kluczem nie są w stanie zniszczyć oryginalnego wyglądu lakieru. Kolejnym atutem jest samoregeneracja, co oznacza, że uszkodzenia łatwo można usunąć poprzez ogrzewanie. Trzeba niestety przyznać, że jest to produkt trudny (wymaga nałożenia przez fachowców) oraz kosztowny, dlatego nie opłaca się go stosować na kilkuletnich autach.
Wosk
Zabezpieczenie powierzchni lakieru samochodowego przy użyciu wosku jest chętnie wybieraną metodą przez konsumentów, głównie dlatego, że jest to opcja przystępna cenowo, która skutecznie chroni karoserię przed promieniowaniem UV i drobnymi zarysowaniami. Co więcej, do wyboru mamy nie jeden, ale kilka rodzajów wosku, które chronią lakier samochodu, a są to:
- woski syntetyczne - wytwarzane na bazie polimerów bądź destylatów ropy; łatwe w aplikacji i utrzymujące się na lakierze przez długi czas, niestety jednak mało połyskujące,
- woski naturalne - na bazie wosku pszczelego lub wosku carnauba, które wykazują się lepszym połyskiem, ale gorszą trwałością w porównaniu do wosków syntetycznych,
- woski hybrydowe - połączenie wosków naturalnych z syntetycznymi, dzięki któremu otrzymujemy zarówno piękny połysk, jak i trwałość, a aplikacja nie wymaga od nas nadzwyczajnych umiejętności,
- woski polerujące - preparaty zawierające specjalny środek polerski; polecane właścicielom samochodów z nieco zniszczonym lakierem,
- woski koloryzujące - preparaty z dodatkiem barwników, które wydobywają z lakieru samochodowego głębię koloru.
Warto również pamiętać, że mycie auta z nałożonym woskiem wymaga odpowiednich metod, takich jak mycie ręczne lub bezdotykowe, aby uniknąć uszkodzenia powłoki lakierniczej.
Ponadto woski dzielimy także ze względu na formę i sposób nakładania:
- woski w sprayu - produkty proste w użyciu, które nałożymy w szybkim tempie; ich jakość pozostawia wiele do życzenia, gdyż jest nietrwały,
- woski miękkie - najczęściej w formie mleczka łatwego w aplikacji, trwalsze niż woski w sprayu,
- woski twarde - w formie bardzo gęstej pasty, trudne w aplikacji (przy nieumiejętnym nakładaniu mogą pozostawać nieestetyczne smugi), jednak dużo trwalsze niż woski miękkie oraz woski w sprayu.
Powłoka ceramiczna
Powłoka ceramiczna to sposób, który niesie ze sobą spektakularne efekty, przez co jest kosztowny i wymaga pracy fachowców. Zabezpieczenie lakieru samochodowego tą metodą zapewnia trwałość na lata, skuteczną ochronę przed czynnikami zewnętrznymi oraz działaniem środków chemicznych, a także innych szkodliwych substancji. Ponadto powłoki ceramiczne wykazują właściwości hydrofobowe, co w praktyce oznacza, że cząsteczki wody są odpychane przez powierzchnię, dzięki czemu nie dochodzi do mikrouszkodzeń i zabrudzeń. Regularna pielęgnacja, powłoka ceramiczna oraz wykorzystanie specjalnych środków pomagają utrzymać lakier w dobrym stanie i chronić przed uszkodzeniami i zarysowaniami.
Powłoka kwarcowa
Powłoka kwarcowa, inaczej zwana krzemową, to tańszy odpowiednik powłoki ceramicznej, a skoro tańszy, to i nieco gorszej jakości. Jednak mimo to, wciąż należy do jednych ze skuteczniejszych sposobów zabezpieczenia lakieru, gdyż efekt utrzymuje się od roku do nawet do dwóch lat. Powłoka kwarcowa zwiększa grubość warstwy lakieru i sprawia, że jest on twardszy, a co za tym idzie, odporny na uszkodzenia mechaniczne. Podobnie jak w przypadku powłoki ceramicznej, najlepiej skorzystać z usługi fachowca, który w profesjonalny sposób zabezpieczy lakier metodą kwarcową.
Polimery
Powłoki polimerowe to preparaty wytwarzane za pomocą nanotechnologii. Są to produkty trudne w aplikacji (wymagają pracy specjalisty) i zabezpieczają lakier na podobnej zasadzie co wosk, są jednak trwalsze i chronią lepiej. Polimery cechują się właściwościami hydrofobowymi, dzięki czemu są bardziej odporne na zabrudzenia, zaś te, które powstają, łatwo usunąć. Ponadto podbijają kolor i błysk, niestety jednak nie na długo. Cena tego rozwiązania jest bardzo przystępna.
Powłoki polimerowe, podobnie jak różne typy powłoki lakierniczej, takie jak ceramiczne, hydrofobowe i elastomerowe, oferują trwałą ochronę przed uszkodzeniami, zarysowaniami oraz czynnikami atmosferycznymi.
Detailer
Detailery to specjalistyczne preparaty do ochrony lakieru, które jednak nie nadają się do samodzielnego zabezpieczenia. Są to raczej produkty wspomagające, a więc najlepiej stosować je jako uzupełnienie do powierzchni pokrytej wcześniej innym środkiem, np. woskiem. Detailery sprzedawane są w formie sprayu z atomizerem, dzięki czemu możemy nanieść produkt w bardzo łatwy i szybki sposób. Preparaty te zazwyczaj są wzbogacane o składniki hydrofobowe, a powłoka nadaje karoserii delikatny blask.
Autopolitura
Środek zwany autopoliturą w rzeczywistości nie chroni lakieru przed szkodliwymi czynnikami, a jedynie poprawia jego wygląd. Jest to więc produkt dla osób, chcących zadbać przede wszystkim o prezencję auta, bowiem autopolitura skutecznie podkreśla kolor karoserii i nadaje jej lśniący blask. Środek jest tani i można go nakładać za pomocą miękkiej gąbki lub ściereczki z mikrofibry.
Dlaczego warto zabezpieczyć lakier samochodowy?
Zakup samochodu to wydarzenie, które wiąże się z ogromną ekscytacją i szczęściem. Zazwyczaj też postanawiamy dbać o lakier samochodu, jak o nic innego i nigdy wcześniej. Właśnie dlatego zachęcamy, aby pomyśleć o zabezpieczeniu lakieru tuż po zakupie, niezależnie od tego, czy jest to auto używane, czy z salonu. A jeśli zastanawiasz się, czy jest sens, poniżej przedstawiamy szereg czynników wpływających na pogorszenie się stanu lakieru:
- uszkodzenia mechaniczne, czyli wszelkiego rodzaju rysy spowodowane kluczami, ostrymi gałęziami, kamieniami, żwirem, a także te w wyniku nieudanego parkowania lub zarysowania innego auta,
- zbyt twarde przyrządy myjące, wśród których wyróżniamy m.in. szorstkie gąbki i szczotki ze sztywnym włosiem,
- nieodpowiednie środki myjące - zbyt silne właściwości chemiczne mogą powodować blaknięcie lakieru,
- myjnie automatyczne, w których mamy do czynienia z ogromnymi i twardymi szczotkami, rysującymi lakier,
- czynniki atmosferyczne, takie jak: deszcz, grad, mróz, promieniowanie UV,
- ptaki i owady, a dokładniej ptasie odchody oraz rozbijające się o karoserię insekty podczas jazdy, które brudzą auto,
- koty, lubiące wskakiwać na maski lub dachy samochodów i wygrzewać się na nich, przez co rysują lakier pazurkami.
Zalety i wady powłok ochronnych
Powłoki ochronne są popularnym sposobem na zabezpieczenie lakieru samochodowego przed różnymi czynnikami niszczącymi.
Trwałość i odporność na uszkodzenia
Jedną z największych zalet powłok ochronnych jest ich trwałość i odporność na uszkodzenia. Powłoki ceramiczne, na przykład, mogą chronić lakier samochodowy przez okres nawet do 5 lat. Dzięki nim lakier jest zabezpieczony przed promieniowaniem UV, kurzem, brudem oraz innymi czynnikami, które mogą go uszkodzić. Powłoki te tworzą twardą barierę, która skutecznie chroni powierzchnię lakieru przed drobnymi zarysowaniami i mikrouszkodzeniami.
Łatwość aplikacji i pielęgnacji
Powłoki ochronne są również stosunkowo łatwe w aplikacji i pielęgnacji. Można je nakładać samodzielnie, choć dla uzyskania najlepszych efektów warto skorzystać z usług profesjonalistów. Powłoki ceramiczne, na przykład, mogą być nakładane w specjalistycznych salonach detailingowych, gdzie fachowcy zadbają o precyzyjne nałożenie i odpowiednie utwardzenie powłoki. Co więcej, powłoki te wykazują właściwości hydrofobowe, co ułatwia utrzymanie czystości samochodu – woda i brud są odpychane, co minimalizuje ryzyko powstawania plam i zabrudzeń.
Koszt i dostępność
Koszt i dostępność powłok ochronnych mogą się znacznie różnić w zależności od wybranego rodzaju powłoki. Powłoki ceramiczne są najdroższym rozwiązaniem, ale jednocześnie najbardziej trwałym i skutecznym. Inwestycja w powłokę ceramiczną może sięgać kilku tysięcy złotych, jednak zapewnia ona ochronę na wiele lat. Z kolei powłoki kwarcowe są tańszą alternatywą, choć ich trwałość jest nieco krótsza – zazwyczaj od roku do dwóch lat. Warto więc rozważyć, jaki poziom ochrony jest nam potrzebny i ile jesteśmy w stanie zainwestować w zabezpieczenie lakieru samochodowego. Sam koszt powłok ochronnych zależy od rodzaju powłoki i dostawcy. Powłoki ceramiczne są jednym z droższych rozwiązaniem, ale są także najbardziej trwałe i skuteczne.
Podsumowanie
Nienaganny wygląd lakieru sprawia, że nawet kilkuletnie auto wciąż wygląda jak nowe, dlatego z pewnością warto zadbać o jego ochronę i pielęgnację. Jak to zrobić? Ochrona lakieru jest kluczowa, aby zapobiec jego degradacji przez szkodliwe czynniki zewnętrzne, takie jak promieniowanie UV czy sól drogowa. Sposobów jest wiele, a wybór zależy od osobistych potrzeb i zasobności portfela. Niewątpliwie najlepszą opcją jest skorzystanie z profesjonalnych usług car detailing - grupa specjalistów zadba o dokładne oczyszczenie karoserii i zabezpieczy lakier w wybrany przez Ciebie sposób: powłoka ceramiczna, kwarcowa, polimerowa, a może transparentna folia PPF? Jeśli jednak Twój budżet jest ograniczony bądź też uwielbiasz majsterkować przy samochodzie, wybierz wosk ochronny, pamiętaj jednak, że jego trwałość jest ograniczona do zaledwie kilku miesięcy.