
W jaki sposób sprawdzić, czy samochód jest zarejestrowany?
- Jak sprawdzić historię pojazdu
- Raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów - Historia pojazdu
- Raport zawiera datę pierwszej rejestracji pojazdu i nie tylko
- Aby uzyskać informacje, wpisz dane znajdujące się w dowodzie rejestracyjnym
- Skąd pozyskiwane są dane, które otrzymujemy
- O tym pamiętaj...
- Podsumowanie
Jak sprawdzić historię pojazdu
Mamy to szczęście, że w kraju istnieje strona internetowa, na której można pozyskać bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Taki raport może nam wiele powiedzieć na temat danego samochodu. Szczególnie takie informacje mogą przydać się podczas chęci zakupu auta używanego, których u nas w kraju jest naprawdę wiele.
Każdy z nas zapewne wie, jak ciężko znaleźć pojazd używany, który będzie rzeczywiście zgodny z tym, co deklaruje właściciel. Posługując się omawianym raportem, weryfikacja takiego auta stanie się znacznie prostsza.
Raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów - Historia pojazdu
Nazywa się tak usługa, która realizowana jest przez Ministerstwo Cyfryzacji. Usługa ta jest dla każdego, kto planuje zakup używanego samochodu, motocykla, czy innego pojazdu, który zarejestrowany jest w Polsce.
Po skorzystaniu otrzymujemy dane, które mogą przydać się podczas weryfikacji stanu pojazdu, czy potwierdzeniu wiarygodności odnośnie tego, co przekazuje sprzedawca. Raport, który otrzymamy, bez trudu można zapisać, a następnie wydrukować. Co najważniejsze, usługa ta jest całkowicie bezpłatna.
Raport zawiera datę pierwszej rejestracji pojazdu i nie tylko
Otóż warto wiedzieć, co dany raport zawiera. Omawiana usługa wyświetla wszystkie dane na temat pojazdu od czasu, kiedy pierwszy raz został zarejestrowany w Polsce. Dzięki temu można dowiedzieć się takich rzeczy jak:
- dane techniczne pojazdu (pojemność silnika, moc, rodzaj paliwa),
- informację na temat aktualnego badania technicznego,
- terminy okresowych badań technicznych, które pojazd ma już za sobą,
- informację na temat dodatkowych badań technicznych,
- odczyt licznika, który zapisany był podczas okresowego badania technicznego (dane są gromadzone od 2014 roku),
- odczyt licznika, który został zarejestrowany podczas kontroli drogowej,
- informację o ewentualnej wymianie licznika, włącznie z jego odczytem po wymianie (dane są gromadzone od 2020 roku),
- informację na temat posiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC,
- informację na temat szkody istotnej (dane są gromadzone od 1 marca 2020 roku),
- liczbę właścicieli i współwłaścicieli pojazdu,
- województwo rejestracji pojazdu,
- informację na temat tego, czy pojazd był własnością firmy, organizacji, czy osoby prywatnej,
- informację, która dotyczy zbycia pojazdu,
- informację na temat ewentualnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu.
Jak widać, informacji można uzyskać naprawdę całkiem sporo! Warto wspomnieć również o tym, że od niedawna usługa została poszerzona o informacje na temat aut, które nie są zarejestrowane w kraju, a są w nim np. oferowane do sprzedaży.
Aby uzyskać informacje, wpisz dane znajdujące się w dowodzie rejestracyjnym
Mianowicie chodzi konkretnie o trzy rzeczy, które znajdują się w dowodzie rejestracyjnym, lub karcie pojazdu. Musisz posiadać dane takie jak:
- numer rejestracyjny pojazdu,
- datę pierwszej rejestracji,
- numer VIN - jest to unikalny numer dla każdego pojazdu, który umieszczany jest bezpośrednio na pojeździe (czasami w różnych miejscach), jak też w dowodzie rejestracyjnym.
Jak sprawdzić, czy samochód jest zarejestrowany i nie tylko
Cała procedura sprawdzania jest banalnie prosta i wyżej wymienione dane, należy wpisać w specjalne pola. Proces trwa dosłownie kilka minut. Po tej czynności otrzymujemy gotowy raport ze wszystkimi wyżej wymienionymi informacjami o aucie, motocyklu, czy innym pojeździe.
Jeżeli zastanawiasz się, skąd pochodzą omawiane informacje, już pędzimy z odpowiedzią. Spójrz poniżej!
Skąd pozyskiwane są dane, które otrzymujemy
Wszystkie informacje pochodzą z CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Nazywa się tak rejestr, który prowadzony jest przez Ministra Spraw Wewnętrznych na podstawie przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Niektóre dane są przekazywane od 2004 roku. Przekazuje je kilka tysięcy niezależnych od Ministra Spraw Wewnętrznych podmiotów. Korzystają z rozmaitych narzędzi teleinformatycznych. Czasami przez taki fakt mogą zdarzać się niezgodności danych.
Właśnie z tego powodu CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), jest udoskonalany, przez co powstał CEPiK 2.0. W tym właśnie projekcie dane niewłaściwe są usuwane i całość ma doprowadzić do zdecydowanego ograniczenia ich wprowadzania.
O tym pamiętaj...
Zapamiętaj, aby nie sugerować się w 100% danymi, które otrzymałeś z raportu. Są one jedynie dodatkową informacją zazwyczaj dla kupującego odnośnie kupowanego pojazdu. Nie należy na podstawie otrzymanego raportu, podejmować decyzji o kupnie, lub rezygnacji z zakupu.
Pamiętaj także, że czasami pojazdu może nie być w bazie danych. Wtedy, historii samochodu można szukać poprzez profil zaufany. Szczególnie jeżeli chodzi o auto z zagranicy, które mogło być zalane, kradzione, czy mogło być taksówką.
W tych kilku krokach możesz sprawdzić pojazd:
- Należy kliknąć link do profilu zaufanego - znajduje się on w komunikacie na górze ekranu.
- Zostaniesz przeniesiony na stronę profilu zaufanego.
- Zaloguj się na swoje konto.
- Po zalogowaniu się zostaniesz ponownie przeniesiony do usługi Historia Pojazdu.
- Wszystkie informacje zobaczysz na ekranie od razu.
Otrzymane dane możesz bez trudu pobrać, a następnie wydrukować. Ponownie warto wspomnieć, że otrzymane dane mają charakter jedynie informacyjny. Tym bardziej nie są one dokumentem urzędowym. Co za tym idzie, w razie jakiejkolwiek sprawy, żaden sąd, czy urząd może nie uznać omawianego dokumentu, jako dowodu w sprawie.
Podsumowanie
Jak widać, sprawdzenie historii pojazdu nie stanowi już wielkiego problemu. Przydaje się to głównie przy zakupie używanego samochodu. Pamiętaj, że sprawdzenie auta wymaga wpisania kilku informacji, z dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu. Zatem wymienione dokumenty, lub dane z nich są niezbędne, aby poznać historię danego pojazdu.